יום שלישי, 21 באפריל 2015

30 דברים שניתן לעשות כדי ליצור השתתפות מוצלחת בפרויקטים של מיקור המונים




לפני כ10 חודשים העלינו את "עושי החיל", אתר למיקור המונים של הספרייה הלאומית.
הפרויקט הוא חדש הן בנוף המקומי הישראלי והן בנוף הבינלאומי, ויש לנו הכבוד להיות חלוצים.

המאמר הבא, נכתב ע"י ג'ספר ויזר, שהיה יוזם של פרויקט כזה במוזיאון הלאומי להיסטוריה בארה"ב, והוא סוקר את עקרונות מיקור ההמונים.
מי מכם שמתעניין בתחום יכול למצוא בו הרבה מאד טיפים חשובים להמשך.

אנחנו משתדלים ללכת לאורו, ומקוים שאתם נהנים מכך..
תורגם ע"י מעין אלמגור.
קישור למאמר המקורי

קריאה מהנה!

30 דברים שניתן לעשות כדי ליצור השתתפות מוצלחת בפרויקטים של מיקור המונים/ ג'ספר ויזר (Jasper Visser)

השבוע (8 בדצמבר 2011), בכנס Dish שהתקיים ברוטרדם, העברתי הרצאה בנושא "עשה ואל תעשה", טיפים וטריקים, לקחים ועצות מעשיות בפרויקטים של מיקור המונים, עפ"י נסיוני במוזיאון הלאומי להיסטוריה.
ובכן... יש לא מעט לומר בעניין. לבסוף גיבשתי רשימה של 30 נקודות של "עשה ואל תעשה". והרי היא לפניכם:
*הכתבה מנוסחת בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מתייחסת לשני המינים.

1. ראשית, שאל או כתוב משימות ושאלות ברורות. שאינן דו משמעיות. והפוך, אם אתה מחפש להראות שמשהו הוא דו-משמעי, השתמש בשאלה מסוג זה, כך תקבל תשובות שונות.

2. הרץ כמה סבבי שאלות בזמן אמת ושנה את הניסוח. גם אם מדובר בפרויקט און-ליין, שאל גם אנשים ברחוב את שאלותיך ובדוק כיצד הם מגיבים. שנה את השאלות כל הזמן. ברגע שאנשים יתחילו להגיב לך בתשובותיהם, דע שמצאת את השאלה שאתה מחפש.

3. שאל שאלה שהיא בעלת משמעות עבור אנשים. שאלות שמסווגות כרגשיות או כאישיות במיוחד – הן טובות. לא כל אחד יוכל לענות עליהם, אבל התשובות שאתה תקבל יהיו בעלות ערך ברמה גבוהה.

4. אתר/ זהה קבוצות ייחודיות של אנשים. למד להכיר את דרישותיהם וענה על צורכיהם. עדיף לערב את הקבוצות הללו בזמן תכנון הפרויקט.

5. לא להדיר אנשים מסוימים מלהשתתף, אם הם באמת מעוניינים לעשות כן.

6. היה ברור במיוחד והגדר את גבולות ההשתתפות והתרומה של המשתתפים בפרויקט. יש לשמור על הגבולות ולא לחרוג. גזענות, שנאה ופרסום דברים בלתי חוקיים בדרך כלל מספיקים כדי לעצור את המתרחש.

Image result for donations
7. יש להעריך כל תרומה שתינתן ולנתק את אופן מתן התרומה מאיכות התוצאה שהתקבלה. בכל פעם, כשאדם משקיע מזמנו, הוא תורם לך משהו חשוב באופן התנדבותי. ניתן להיעזר במישוב עמיתים כדי לשפר את איכות התוצאות/ התוצרים.

8. אל תגבילו את היכולת לתרום, אלא אם זה הכרח. בנוסף, לא להגביל את מספר הפעמים שאדם יכול לתרום. מומלץ לתכנן מערכת שתיתן לכל תרומה חשיבות איכותית.

9. טיפ: גם תרומה לא-רצויה יכולה לומר לך משהו, אז כאשר קובעים גבולות ומכסות, עדיף לא למחוק את המידע שהתקבל, אלא רק להסתיר אותו. (הערה: הכותב מודה שאת הרעיונות התכנוניים הטובים ביותר הוא לקח מאותן התשובות הלא רצויות הללו).

10. לעולם אל תזייף תרומה, גם לא את ה- 10-20 תשובות הראשונות כדי להתניע את הפרויקט. גם אם נדמה לך שאתה יכול להיות מומחה לעניין מסוים ולכתוב על זה, אנשים יבחינו בזה מהר יותר מכפי שנדמה לך. אם אתה רוצה לתרום, השתמש בשמך באופן גלוי.

11. כשזה נאמר: אין כל רע בכך שתבקש מהמעגלים הקרובים שלך להיות הראשונים שישתתפו בפרויקט. עודד קולגות להצטרף ולשתף אחרים. ספר לחבריך על הפרויקט. כל הפרויקטים של "מיקור ההמונים" מתחילים ללא ה"המונים". חשוב לדעת את זה לטובת שימוש נכון במידע זה.


12. בנוסף, אל תשתמש ב VIP  (אנשים מפורסמים) בשביל לקדם את הפרויקט שלך. תרומות של אנשים מפורסמים כאלו יכולות לגמד את התרומה שהמשתמש ה"קטן" יכול לתרום והוא ירגיש שעדיף לו לא לתרום כלל. מפורסמים שאינם מזוהים בקהילה עשויים לחולל השפעה שלילית על הפרויקט שלך.

13. אם אתה מעוניין בדיון סביב המידע שנתרם, תזמין דיון כזה, באופן מכוון, או שתתכנן את אתרך כך שתגובות חדשות יצוצו לצד תגובות ישנות יותר. (הערת הכותב) מניסיוני, אנשים מעדיפים לשתף את מחשבותיהם כתרומה חדשה ולא כתגובה לתגובה שכבר היתה שם קודם.

14. תכנן מסלול ישיר לביצוע תרומת המידע, עם עדיפות לעיצוב "הפשוט ביותר האפשרי", לפי תחומי העניין של המשתמשים. חשוב כיצד צפוי שיגיבו ומה הגיוני שירצו לעשות באתר.

15. חשוב על השלבים השונים בתהליך: יצירת קשר, גירוי המשתמשים לעניין הפרויקט, גירוי למעורבות ועשה אותם נלהבים מהמטרה.

16. ייתר על כן, עבור מתנדבך, חלק את הפרויקט לשלבים מובחנים וברורים. לדוגמא, בשלב ראשון, כולם יכולים לתייג מילים, בשלב השני, אנשים יכולים לצפות בתרומות של אחרים ולבחור את התיוג המתאים ביותר, ולבסוף אפשר לתת תיאור נוסף ואחרון, שיכנס לתוך מאגר המידע שלך.

17. מיקור המונים הוא לא רק עניין של השתתפות. יש צורך בהעלאת המודעות של אנשים לפרויקט. זאת, באמצעות: יחסי ציבור שיווק ועוד. חשוב להמשיך לשפר ולעצב מחדש את הפרויקט (ניהול הפרויקט), לאמוד ולבקר את הפרויקט. תן תשומת לב מרוכזת לאחרונים כלראשונים.

18. עיצוב עבור משתמשים מסוגים שונים. לא כל אחד הוא אקטיבי בכתיבת התכנים (מפענחי מילים, מספרי סיפורים...), חלק מהאנשים מעדיפים להגיב בלבד, לדרג או לחבר בין דברים. וודא שהפרויקט שלך מגוון ועונה על הצרכים השונים.

19. דרושה השתתפות בלתי מאולצת. לדוגמא, ע"י הפיכתה לחלק בפעילות השוטפת של אנשי הארגון שלך או ע"י מדידה ואמידה של דברים שקל לעשותם. למשל: לכתוב מדריך למשתמש או לצלם תמונות.

20. חפש דרכים לשלב את ההשתתפות הדיגיטלית בעולם המציאותי. מניסיוני, הפרויקטים הטובים ביותר של מיקור המונים היו בשילוב של עבודה offline ו online (הכוונה: באופן מקוון ובאופן פרונטלי). מרכז הכובד הוא יותר במטרה מאשר בבחירה של המדיום הטכנולוגי.

21. צור סביבה בטוחה לתרומת המשתתפים. עשה את זה פרטי במידה מסוימת, אבל גם ייחודי וגלוי. לדוגמא, (הערת הכותב) מניסיוני קיום בחירות והצבעות עובד מצוין כשזה נשמר באופן מצומצם ברמת הפרט יחד עם עידוד תחושת השתתפות של קהל מסוים. כלומר, תחושה שאני לא לבד.

22. אל תתמקד בעיצוב אתר יפייפה ובהתקנות מופלאות יותר מידי, תתמקד בעיצוב פונקציונלי ברמה גבוהה. הפרויקטים המוצלחים ביותר בתחום נעשו עם תקציב זעום ביותר וצוות מסביבו.


23. תחגוג את התרומה יחד עם התורמים שלך. כל התרומות הן מיוחדות, וכל המעז לתרום הוא בחזקת גיבור, ולכן באופן חופשי תחגוג כך ש:

24. לכל תורם ינתן הקרדיט שלו. אלא אם הרעיון מאחורי הפרויקט הוא שונה, היה בטוח שהקרדיט שאתה נותן מספק את התורם. השאר את השמות שלהם לצד התמונות לנצח! השתמש בתרומות שלהם בפרסומים עתידיים, ואל תשכח לשלוח להם העתק חופשי (עם שורת קרדיט). הזמן אותם לאירועי השקה ולסיורים ייחודיים.

25. לא משנה מה, תמיד לתת משוב על התוצאות ועל התהליך. השאר את האנשים מעודכנים לגבי הכל. ספר להם מה קורה עם התרומות שלהם, איך מתקדם הפרויקט – ולא רק אחרי חצי שנה, אלא באופן שוטף. השאר אותם בלופ.

26. עשה כיף בעצמך ומאמץ שהפרויקט שלך יהיה מהנה גם כן. תשתף סיפורים אופטימיים עם הקהל שמשתתף, תתמקד בהצלחות קטנות, תשתף את הדברים המיוחדים שקרו, וכמובן:

27. תן למשתתפים שלך להנות. גם אם לרוב אתה מחפש מתנדבים רציניים, התרומה הקטנה גם כן תעלה לך חיוך על שפתיך, וזה דבר נהדר שמנהל קהילה רק יכול לייחל לו. (לפעמים, החיוך הוא דמעה..)

28. אם אתה חושב שההנאה מההשתתפות אינה מספקת והפידבקים לא מספיקים, אתה יכול להשתמש בGive Away (ביטוי למתנה קטנה שמעניקים למשתתפים. הערה שלי מ.א.) שרלוונטיים לפרויקט. iPad  זה מגניב! אבל אם אין לזה קשר לפרויקט, זה חסר ערך.

29. תערב את האנשים הפאסיביים יותר בגלריות של הפרויקט. לעיתים קרובות, קול אנושי שמסביר את הפרויקט או התלהבות של אנשים - היא הכלי הכי טוב כדי לגרום לאנשים להשתתף.

30. תמשיך להעריך (או למשב) את הפרויקט שלך ותהיה בטוח שהתקציב שהתחלת איתו ומה שתקצבת להמשך, ישתנה. מניסיוני, 1/3 מהמשאבים צריכים ללכת להשקת הגרסה ו2/3 צריכים ללכת לשיפורים ושינויים.
אולי לא כל ה-30 האלו יהיו רלוונטיים לפרויקט שלך, ובוודאי יש אלפי סיפורים על פרויקטים שעשו בדיוק ההיפך, או בדרך שונה, והצליחו בכל מקרה. זה נהדר, ועדיין, ככלל מספר 31, אני יכול לומר ש"אתה מכיר את הקהל שלך הכי טוב, אז תעבוד איתם בעיצוב של הפרויקט – ועדיף איתם, מאשר עם יועצים חיצוניים יקרים". (אתה יכול להתייעץ עם היועצים, איך לעשות זאת J )

שכחתי משהו? בבקשה הוסיפו את הרעיונות שלכם כתגובה, ואני אוסיף את הטובים ביותר לפוסט הזה.